اجرای حکم اعدام هفت زندانی از جمله شش زندانی بلوچ و یک زندانی کُرد در زندان‌های کرمان و چابهار

سحرگاه امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام شش زندانی بلوچ به همراه یک زندانی کُرد که از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر پیشتر به اعدام محکوم شده‌ و روز جمعه ۳۱ فروردین جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان‌های کرمان و چابهار منتقل شده‌ بودند، اجرا شد.

هویت دو زندانی اعدام شده در زندان چابهار را، “سعید جدگال”، حدودا ۳۰ ساله، فرزند لال‌ محمد متاهل و دارای دو فرزند اهل روستای “کمو بازار” و “محمد (محمدجان) انجم‌ روز” حدودا ۳۳ ساله، فرزند مولابخش (ملک)، متاهل و دارای فرزند، اهل روستای “چوکات وسط” واقع در دشتیاری عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، هویت چهار زندانی بلوچ اعدام شده در زندان کرمان، “احمدرضا میری” ۳۴ ساله، فرزند محمد، متاهل، داری دو فرزند، اهل زابل و ساکن زاهدان، “شمس‌ الدین کشانی” حدودا ۵۳ ساله، متاهل دارای فرزند، “شوکت شه‌ بخش (درکزهی)” اهل روستای چاه‌ احمد واقع در شهرستان زاهدان و زندانی کورد “جمال مردانی”، ۵۴ ساله فرزند حسین، متاهل، دارای چهار فرزند و اهل روستای گوگجلو واقع در شهرستان بوکان در آذربایجان غربی عنوان شده است.

از هویت دیگر زندانی اعدام شده بلوچ در زندان کرمان تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که چهار زندانی احراز شده زندان کرمان آخرین ملاقات تحت عنوان دیدار آخر با خانواده را روز گذشته شنبه ۱ اردیبهشت ساعت ۱۲:۰۰ در این زندان انجام داده‌ و سعید و محمد عصر روز گذشته در این زندان چابهار نیز ملاقات آخر با خانواده را انجام داده‌اند.

سعید و محمد حدودا شش سال قبل به اتهامات مواد مخدر در چابهار بازداشت شده و از دادگاه انقلاب این شهر محکوم به شده‌اند.

“شمس الدین” حدودا هفت سال قبل و “احمد رضا” در سال ۱۴۰۰، در ورودی شهر کرمان با اتهامات مرتبط به مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته نزدیکان احمدرضا، وی بارها در دادگاه اتهام خود را مبنی بر حمل مواد مخدر رد کرده و صرفا راننده اتوبوس بوده که مواد در آن کشف شده است.

لازم به ذکر است که در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌ که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا