اعتصاب غذای دو شهروند بازداشتی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان بدلیل تداوم بازداشت و بلاتکلیفی

روز شنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، دو زندانی بلوچ بازداشت شده ذیل اتهامات “محاربه و افساد فی الارض” که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پس از تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی مجروح و بازداشت شده بودند، با طولانی شدن زمان بازداشت خود پس از حدود ۳۰۰ روز بلاتکلیفی با دوختن لب های خود دست به اعتصاب غذا زدند.

هویت این دو زندانی بلوچ را «سعید نارویی» ۱۹ ساله، فرزند علیشیر و «وحید سارانی» ۲۱ ساله معروف به «راجو» فرزند عزیز عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، سعید در بند یک (جوانان) زندان مرکزی با دوختن لب های خود با سوزن و نخ دست به اعتصاب زده و وحید در حال دوختن لب های خود بوده که سایر زندانیان مانع وی شده‌اند و او با همین حال همراه با سعید دست به اعتصاب غذا زده و خواستار روشن شدن وضعیت خود شده‌اند.

پرونده سعید و وحید در شعبه پنجم بازپرسی با ریاست بازپرس “مجید عبداللهی” با اتهامات “محارب و افساد فی الارض” تشکیل شده و بارها هر دو در اظهارات خود در بازپرسی گفته اند که بیگناه هستند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند.

این دو زندانی در اظهارات خود اعلام کرده‌اند شبی که توسط نیروهای کلانتری ۱۲ زاهدان هدف گلوله قرار گرفته‌اند جهت خرید دارو برای نوزاد تازه متولد شده سعید به داروخانه رفته بودند و پس از خرید دارو در حال بازگشت بودند که با شلیک نیروهای نظامی مجروح و بازداشت شده‌اند.

در این گزارش در رابطه با وضعیت زندگی سعید آمده است که “سعید نزدیک به ده ماه است در زندان بسر میبرد و دقیقا شبی که پسرش به دنیا آمد بازداشت شده و با گذشت این مدت هنوز فرزند خردسالش را ندیده در حالی که  فرزندش حدودا دو ماه پیش با آب جوش سوخته و سعید در این مدت بخاطر مشکلات بوجود آمده در زندگی و وضعیت دو فرزندش بشدت تحت فشار بود و از بیگناه بودن در زندان و در حال پاشیده شدن زندگی خانوادگی خود دست به اعتصاب غذا و دوختن لب های خود زده است.”

لازم به ذکر است که این دو شهروند در شامگاه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در پی تیراندازی مستقم و بدون هشدار قبلی و بی ضابطه نیروهای کلانتری ۱۲ زاهدان در خیابان فاضلی مورد هدف مستقم گلوله قرار گرفته بودند که در اثر آن سعید نارویی از ناحیه دست و پا مورد اصابت ۵ گلوله و وحید هم در اثر شلیک از ناحیه گوش دچار مجروحیت شده و سپس بازداشت شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا