برای اولین بار در تاریخ؛ یک زن بلوچ برنده جايزه شجاع‌ترین زنان جهان از سوی دولت آمریکا شد

جمعه ١١ اسفند ماه ۱۴۰۲، وبسایت رسمی دولت ایالات متحده آمریکا بانُک فریبا بلوچ را به عنوان یکی از شجاع‌ترین زنان جهان که برای حقوق زنان، تبعیض جنسیتی، ملی و مذهبی فعالیت می‌کند، اعلام کرد.

این جایزه روز دوشنبه ١۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ برابر با ۴ مارس ٢٠٢۴ در جلسه‌ای با حضور بانوی اول آمریکا، خانم جیل بایدن و وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکلن در کاخ سفید به خانم فریبا بلوچ اهدا خواهد شد.

وبسایت دولت آمریکا در توصیف خانم بلوچ نوشته است:

فریبا بلوچ یک فعال حقوق بشر بلوچ و اهل ایران و مقیم لندن است. او در مورد حقوق زنان و بحران حقوق بشر در سیستان و بلوچستان که به طور نامتناسبی تحت تأثیر خشونت رژیم، اعدام ها و تبعیض های سیستماتیک قرار گرفته است، صریح صحبت می کند.

در نتیجه فعالیت‌های وی و در تلاش برای ارعاب او، مقامات ایرانی او را تهدید به مرگ کرده و پسر و برادرش را در ایران بازداشت کرده اند. با این حال، خانم بلوچ معتقد است که تنها راه رو به جلو مقاومت است و بر فعالیت خود پافشاری می کند.

خانم بلوچ به دفاع از حقوق زنان بلوچ و ایرانی و جلب توجه به تبعیض جنسیتی، قومیتی و فرقه ای جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهد.

گفتنی است که این جایزه از ماه مارس سال ٢٠٠٧ به شماری از زنان شجاع از اقصی نقاط جهان اهدا می‌شود و این برای اولین بار می‌باشد که یک زن بلوچ در بین سیزده برنده‌ای که امسال انتخاب شده‌اند، قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که مراسم اهدای این جایزه در روز دوشنبه ١۴ اسفند ماه از طریق وب‌سایت کاخ سفید بصورت مستقیم پخش خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا