تخلیه و مصادره چهارده منزل مسکونی شهروندان بلوچ در چابهار با یورش نیروهای نظامی و اداره گمرک

روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، اداره گمرک شهر چابهار به همراه نیروهای نظامی با یورش به محله سرخ ریگ در منطقه دریای کوچک شهر چابهار ۱۴ منزل مسکونی متعلق به شهروندان بلوچ را بدون اعلام قبلی تخلیه و لوازم ساکنین را به خیابان ریختند و اعلام کرده‌اند که منازل را بزودی تخریب خواهند کرد و نیروهای نظامی برای خارج کردن کامل ساکنان در محل حضور دارند.

گفتنی است نیروهای نظامی به همراه نیروهای اداره گمرک با یورش به این محله و بعضا با شکستن درب منازل، ساکنین را از منازلشان خارج و خانه های آنان را پلمب کرده‌اند. 

همچنین نیروهای نظامی با توسل به زور و خشونت، مانع فیلمبرداری از وقایع شدند و گوشی زنانی که در حال فیلمبرداری بودند را با خشونت و پیچاندن دست مصادره نمودند.

گفتنی است که مالکین منازل قبل از پیدایش رژیم جمهوری اسلامی ایران، این منازل را از صاحبان قبلی بصورت قول نامه خریداری کرده‌ و با توجه به ساخت منازل که در دوره حکومت شاهنشاهی بوده از قدیم این محله معروف به گمرک قدیم بوده و از خود اداره گمرک حدودا ۵۰۰ الی ۴۰۰ متر فاصله دارد و هیچ مالکیتی اداره گمرک نداشته است و حال پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال اداره گمرک جمهوری اسلامی ادعای مالکیت کرده و بدون حکم تخریب یورش برده و اقدام به تخلیه و پلمب و جمع آوری کنتور برق و آب و کد پستی کرده است.

در طول سال ٢٠٢٣ میلادی بر اساس گزارش های دریافتی، نهادهای مختلف امنیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران، ٢١ مورد در دستکم پنج شهر مناطق بلوچ نشین، اقدام به تخریب منازل و تصرف زمین های مردم کرده‌اند. بیشتر این اقدامات در چابهار با هشت و زاهدان با هفت مورد رخ داده است.

دکمه بازگشت به بالا