ثبت هزار و صد و دوازده مورد بازداشت شهروندان بلوچ در سال ٢٠٢٣

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان ،بر اساس گزارش های جمع آوری شده در سال ٢٠٢٣، دستکم ١١١٢ مورد از بازداشت شهروندان با اتهامات مختلف ثبت شده است که هشت مورد آنها از سوی نیروهای نظامی به صورت فله‌ای (دسته جمعی) انجام شده است.

اکثر این بازداشت ها در رابطه با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شده و تا پایان سال ٢٠٢٣ صدها نفر همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی محبوس هستند. بسیاری از آنها با احکام سنگین قضایی مواجه شده‌اند که می‌توان به محکوم شدن دستکم هفت نفر به اعدام اشاره کرد.

با توجه به عدم شفاف سازی مقامات قضایی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران، می‌توان گفت که در طول سال ٢٠٢٣ هزاران شهروند بلوچ از سوی نهادهای امنیتی و نظامی بازداشت شده‌اند.

در اواخر ماه سپتامبر سال ٢٠٢٢ مردم بلوچ در نقاط مختلف بلوچستان بدلیل تجاوز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک کودک ١۵ ساله در حین بازجویی دست به اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای زدند.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در روزهای ٣٠ سپتامبر و ۴ نوامبر سال ٢٠٢٢ در دو مورد تیراندازی به سمت معترضان در شهرهای زاهدان و خاش، صدها نفر را کشته و زخمی کردند. این کشتارها باعث شد تا مردم بلوچستان در شهرهای مختلف هر جمعه اعتراضات گسترده‌ای را در خیابان‌های شهرهای خود انجام دهند و در طول سیزده ماه که معترضان علی الخصوص در شهر زاهدان بصورت مداوم به خیابان ها آمدند، هزاران نفر از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

دکمه بازگشت به بالا