جان باختن یک زندانی بلوچ پس از وخامت جسمانی و انتقال به بیمارستان امام علی زاهدان

روز گذشته ٢٨ فروردين ماه ۱۴۰۳، حاجی “احمد گرگیج” از زندانیان محکوم به اعدام به دلیل وخامت حال جسمانی و عدم رسیدگی پزشکی به موقع در زندان، در بیمارستان امام علی زاهدان منتقل شد و جان باخت.

حاج احمد گرگیج فرزند خداداد، اهل زاهدان و یکی از معتمدین این شهرستان بوده است.

گفتنی است که آقای گرگیج پیش از اعزام به بیمارستان امام علی زاهدان، در زندان دچار وخامت حال جسمانی شده که با بی تفاوتی و عدم رسیدگی پزشکی مسئولان زندان همراه بوده و پس از یک روز تاخیر، وی با انتقال به بیمارستان امام علی زاهدان جان خود را از دست داده است.

برخی از منابع می گویند که آقای گرگیج در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است که نزدیکان وی و مسئولان امنیتی و قضایی به دلیل شخصیت این شهروند که از ریش سفیدان، معتمدان و یکی از سرطایفه ها است حاضر به اطلاع رسانی دقیق و شفاف سازی موضوع نیستند.

احمد گرگیج دارای پایگاه بسیج در منطقه لار زاهدان بوده که توسط حفاظت اطلاعات به همراه ۱۳ تن از نیروهایش در سال ۹۷ بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از فرماندهان عملیاتی سپاه با نام سرهنگ پودینه اقدام به ترانزیت مواد مخدر می‌کرده و پس از افشای وی، نیروهای حفاظت اطلاعات از تهران برای دستگیری پودینه آمده که سردار احمد و نیروهایش را نیز بازداشت کردند.

گفته می‌شود که سرهنگ پودینه به نیروهای سردار احمد بار و وسایلی را تحویل داده که جابجا کنند اما از نوع بار اطلاعی نداشتند که توسط حفاظت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

سردار احمد گرگیج در زندان مرکزی زاهدان در شرایط بد جسمانی و مبتلا به آلزایمر بوده که از نظر جسمی و روحی وضعیت بدی نیز داشته است.

امروز ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳، مراسم تشییع پیکر و تدفین حاج احمد گرگیج در قبرستان لار انجام شده است.

لازم به ذکر است که در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌ که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا