روز جهانی حقوق بشر است

امروز، ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر است. اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده‌است1. این اعلامیه برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان می‌دارد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده‌ است.
در بلوچستان، حقوق بشر در یک قرن اخیر به شدت توسط رژیم های حاکم در جغرافیای ایران نقض و تلاش بسیاری برای حذف هویت ملت بلوچ شده است1. اعدام ها، تیراندازی نیروهای نظامی و امنیتی به سمت شهروندان، کشتار سيستماتيک بلوچ ها با طرق مختلف، تحمیل فقر و محرومیت، آمایش های جمعیتی و سرزمینی، تخریب منازل مسکونی و… از جمله این نقض قوانین بین المللی و حقوق بشری میباشد که رژیم های پهلوی و جمهوری اسلامی ایران در یک قرن اخیر دنبال کرده اند.
تلاش و مبارزه مسالمت‌آمیز و مدنی ملت بلوچ برای احقاق حقوقی همچون تعیین سرنوشت و حاکمیت ملی می‌تواند کمک شایانی برای از بین بردن این نامهربانی ها، تبعیضات و بی عدالتی ها کند.
گروه حقوق بشر بلوچستان. (2023).

دکمه بازگشت به بالا