سخنرانی نماینده گروه حقوق بشر بلوچستان در ژنو

گروه حقوق بشر بلوچستان/ روز جمعه ١٠ آذر ماه ۱۴۰۲، خانم “فرزانه بلوچ”، نماینده گروه حقوق بشر بلوچستان، در دوره شانزدهم نشست سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس در مورد مسائل اقلیت‌ها سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: گروه حقوق بشر بلوچستان به شدت بحران جدی وضعیت حقوق بشر در بلوچستان ایران را مورد تأکید فوری قرار می‌دهد و این منطقه درگیر نقض‌های چشمگیری است که نیازمند توجه و اقدام فوری می‌باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هویت‌های متنوع اقلیت‌های ملی را پاک می‌کند و حقوق آن‌ها به دین، زبان و فرهنگ را نقض می‌کند. گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد نشان دهنده فقر شدید در بلوچستان با وجود منابع طبیعی آن است

همچنین مقامات ایرانی با تبعیض و بازداشت‌های بی‌مورد و کشتارهای غیرقانونی شهروندان بلوچ‌ و نیز آزادی‌های آن‌ها را سرکوب می‌کند که به آسیب‌رسانی به غیرنظامیان، فعالان و روزنامه‌نگاران منجر می‌شود.

در بلوچستان، عدم داشتن مدارک شناسایی (شناسنامه) صدها هزار نفر را مجبور به خروج از آموزش (ترک تحصیل) می‌کند. شرایط سخت قوانين جمهوری اسلامی ایران، از جمله تست‌های دی ا‌‌‌ن ای، مشکلات این جوامع محروم را در دریافت اسناد شناسایی ضروری تشدید می‌کند.

دولت ایران باید اولویت به تسهیل در دسترسی به مدارک قانونی، به‌ویژه در مناطق دورافتاده، به منظور کاهش بار سنگین فقر که بر اکثریت مردم بلوچستان حاکم است را انجام دهد. ساده‌سازی این فرآیند برای حفظ حقوق بنیادین این شهروندان، بدون تبعیض بر اساس وضعیت اجتماعی، مذهب یا نژاد بسیار حیاتی است.

خانم بلوچ افزود: جمهوری اسلامی ایران باید شهروندان بلوچ خود را با احترام بپذیرد، از نیم‌شهروندی آن‌ها خودداری کند و به جای آن، کرامت و برابری آن‌ها را زیر قانون تأیید کند.

https://t.me/c/1957813400/156

دکمه بازگشت به بالا