شمار اعدام ها در ایران: ۸۳۴ اعدام در سال ٢٠٢٣

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام ها با افزایش ۴۳٪ نسبت به سال قبل، در سال ٢٠٢٣ دستکم ۸۳۴ نفر در جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شدند. این آمار نشان می‌دهد که وضعیت حقوق بشر در این کشور به شدت نگران‌کننده است. از میان افراد مورد اعدام، حتی ۷ نفر نیز در مکان‌های عمومی اعدام شدند.

این اعدام‌ها به طیف گسترده‌ای از افراد شامل اعتراض‌کنندگان، اقلیت‌های ملی و زندانیان بلوچ اشاره دارد. علاوه بر این، حتی جوانان نیز از جمله قربانیان این سیاست اعدام در ایران بودند.

استفاده ایران از اعدام به عنوان ابزار سیاسی و انکار حق دسترسی به وکیل برای بسیاری از محکومین، نشان می‌دهد که این کشور از آرمان‌های حقوق بشر دور است.

در روز چهارشنبه ۱۴ مارس ۲۰۲۴، از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱:۰۰ بعد از ظهر به وقت مرکز اروپا، یک گردهمایی با موضوع حقوق بشر در ایران در ژنو برگزاری می‌شود . اعضای پانل از جمله جاوید رحمان، گزارش‌دهنده ویژه حقوق بشر در ایران، و نمایندگان از سازمان‌های حقوق بشر شرکت خواهند کرد.

در این گردهمایی خانم صباح بندویی به نمایندگی گروه حقوق بشر بلوچستان نیز حضور خواهد داشت.
با توجه به این وضعیت نگران‌کننده، جامعه بین‌المللی باید با دقت و بی‌طرفی به این موضوع پرداخته و از تمامی امکانات دیپلماتیک برای جلوگیری از این نقض های جدی حقوق بشر در ایران استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا