صدور حکم اعدام و ۲۵ سال حبس برای دو شهروند بلوچ بازداشت شده در بحبوحه خیزش زن، زندگی، آزادی

روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲، “فرشید حسن زهی” و “جمشید حسن زهی” دو شهروند بلوچ که در بحبوحه خیزش زن، زندگی، آزادی، و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بلوچستان توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بودند پس از برگزاری یک جلسه دادگاه آنلاین و پر ابهام بدون حضور وکیل به ترتیب به اعدام و ۲۵ سال حبس، محکوم شدند.

در این دادگاه پر ابهام، “فرشید حسن زهی”، ۲۵ ساله، فرزند حنیف، کارگر مصالح فروشی و ساکن روستای سیادک از توابع زاهدان به اعدام و “جمشید حسن زهی”، ۲۹ ساله، فرزند عبدالغنی، متاهل، دارای دو فرزند خردسال، ساکن روستای چشمه زیارت از توابع زاهدان و شغل مغازه داری در سه راهی روستای پلکی و سرپرست خانواده خود، مادر، خواهر و برادرانش، به ٢۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش این دو شهروند، هفته دوم آبان ماه در شعبه اول کیفری زاهدان در جلسه انلاین بدون حضور وکیل محکوم شده‌اند.

این شهروندان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده و هم اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در سلول انفرادی و شرایط سخت با عدم دسترسی به تلفن و ملاقات قرار دارند.

گفتنی است، فرشید به همراه جمشید، امید، اسماعیل و بهزاد، همگی با فامیلی حسن زهی که همگی کارگر بوده و با هم نسبت فامیلی دارند در تاریخ ٣ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی به اتهام حمله به نیروهای پاسگاه چشمه زیارت از توابع زاهدان که در تاریخ ٣٠ آبان ماه توسط افراد مسلح ناشناس رخ داده بود، بازداشت شدند.

در تاریخ ٢۴ دی ماه ١۴٠١، سه نفر از این افراد با نام‌های بهزاد، امید و اسماعیل حسن زهی از زندان زاهدان آزاد شدند.

لازم به ذکر است که پیشتر خانم “دریا صفایی”، نماینده پارلمان بلژیک و خانم “گلستان یوکسل” نماینده پارلمان آلمان کفالت سیاسی فرشید حسن زهی و جمشید حسن زهی را بر عهده گرفته و بارها خواستار آزادی این شهروندان شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا