‌گزارش نهایی جاوید رحمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان، امروز دوشنبه ٢٨ اسفند ماه ۱۴۰۲، “جاوید رحمان”، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته میلادی را به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد.

جاوید رحمان در گزارش نهایی خود وضعیت حقوق بشر در ایران را «به شدت نگران‌کننده» خواند و از افزایش ۴۳ درصدی صدور و اعمال مجازات اعدام در سال ۲۰۲۳ در ایران خبر داد.

وی گفت: «با وجود نگرانی‌های جدی که از سوی من و جامعه بین‌المللی ابراز شده، اعدام کودکان در ایران ادامه یافته و دستکم یک اعدام در سال ۲۰۲۳ گزارش شده است. یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام زنان در این کشور ثبت شده است که دستکم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳ اعدام شده‌اند.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران همچنین در گزارش خود با اشاره صریح به احکام صادره غیرقانونی علیه شهروندان، اعمال شکنجه در زندان‌ها، محرومیت زندانیان از دسترسی به وکیل از اقدامات تحدیدی دستگاه قضایی در ایران علیه شهروندان گفته است.

وضعیت اقلیت‌های ملی و مذهبی، فعالان و کنشگران حقوق بشری، سیاسی، مدنی و کارگری و زنان در ایران نیز از سوی جاوید رحمان وخیم و بحرانی خوانده شده است. وی در مورد اعدام شهروندان بلوچ و کورد با اتهامات مرتبط با مواد مخدر و امنیتی_سیاسی و همچنین از کشتار فراقانونی سوختبران بلوچ و کولبران کورد توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش محدودیت‌های تحمیلی علیه زنان در ایران صراحتا «آپارتاید جنسیتی» خوانده شده و «قوانین حجاب اجباری» و همچنین «سرکوب مداوم، تبعیض و استفاده از روش‌های پلیسی بیشتر سرکوب‌گر و خشن علیه دختران و زنان مخالف حجاب اجباری» از جمله نشانه‌های این آپارتاید جنسیتی معرفی شده است.

دکمه بازگشت به بالا