صدور حکم اعدام برای شعیب میربلوچزهی نوجوان یتیم بلوچ بازداشت شده در زاهدان 

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان، روز دوشنبه ٢٨ آذر ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک نوجوان ۱۸ ساله بلوچ صادر گردیده است.

هویت این شهروند بلوچ “شعیب میربلوچزهی” (ریگی) متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲، فرزند شریف، دانش آموز سال سوم دبیرستان و ساکن زاهدان عنوان شده است که در روز چهارشنبه ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۱ در زاهدان توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شده بود.

به گفته یک منبع مطلع، شعیب در روز چهارشنبه ۱۳ مهر ماه در حوالی خیابان خیام توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و در بازداشتگاه این نهاد به شدت مورد شکنجه بدنی قرار گرفته به طوری که آثار کبودی شدیدی بعد از یک ماه همچنان روی بدنش وجود داشته است. 

بر اساس این گزارش، وی در طی این مدت وی تحت شکنجه و ضرب و جرح، وادار به اعترافات اجباری شده و بدون حق داشتن وکیل و اطلاع خانواده دادگاه وی برگزار شده و بر علیه او حکم اعدام صادر گردیده است. 

گفتنی است که شعیب در دادگاه شهید نوری زاهدان واقع در بلوار بهداشت با اتهام “افساد فی الارض” در دادگاه به اعدام محکوم شده و روز گذشته حکم اعدامش در زندان زاهدان ابلاغ شده و از آن زمان تماس تلفنی وی با خانواده قطع گردیده و از وضعیت وی اطلاعی ندارند.

جلسه دادگاه شعیب در حالی برگزار شده که پیشتر مسئولان اداره اطلاعات ،هنگام مراجعه مادر وی اعلام کرده بودند: “فرزندت جرم سیاسی دارد و حق نداری به اینجا مراجعه کنی.” 

نیروهای امنیتی جهت تحت فشار قرار دادن خانواده وی با برادر کوچکترش که زیر ١٨ سال سن دارد نیز تماس گرفته و از وی خواسته اند تا خودش را به اداره اطلاعات معرفی کند. 

قابل ذکر است پس از ابلاغ حکم اعدام شعیب، به آنها ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض داده شده است.

پدر شعیب سال‌ها قبل که وی کودکی خردسال بوده، وفات نموده و مادرش سرپرستی وی را به عهده دارد.

دکمه بازگشت به بالا