صدور حکم اعدام برای یک شهروند بلوچ بازداشت شده در اعتراضات 

به گزارش گروه حقوق بشر بلوچستان، حکم اعدام برای کامبیز خروت شهروند ۲۰ ساله بلوچ که در ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای اطلاعات در زاهدان بازداشت شده بود، صادر شد.

کامبیز خروت در اوایل آبان با تودیع قرار وثیقه آزاد و مجددا در ۲۱ آبان احضار و بازداشت شده است. 

گفته می شود وی از شعبه دو کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان واقع در بلوار بهداشت، با اتهامات «اغتشاش و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده و روز ۱۳ دی ماه حکم اعدامش در زندان زاهدان به وی ابلاغ شده است.

کامبیز خروت متولد ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۰، فرزند مهرالله ساکن زاهدان ، مجددا در آبان ماه از داخل مغازه محل کارش در منطقه کریم آباد زاهدان توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شده بود.

گفتنی است نامبرده تحت شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته و اجازه گرفتن وکیل انتخابی نداشته است. وی هم اکنون در بند (۹) زندان مرکزی زاهدان در شرایط ممنوع تلفن و ملاقات بسر می‌برد. 

کامبیز در دادگاه همه اتهامات مطروحه علیه خود را با قاطعیت رد کرده اما دادستان زاهدان، آقای مهدی شمس آبادی برای وی درخواست حکم اعدام کرده بوده و قاضی به دفاعیات کامبیز توجهی نکرده است.

قابل ذکر است پس از ابلاغ حکم اعدام کامبیز، به آنها ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض داده شده است.

لازم به ذکر است که پیشتر نیز شعیب میربلوچزهی ریگی نوجوان ۱۸ ساله بلوچ و منصور دهمرده از بازداشتیان اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا